December aan de andere kant van de wereld

10 januari 2016 - Adelaide, Australië

Ten eerste wil ik iedereen nog een gelukkig, gezond en sportief nieuwjaar wensen. Ik hoop dat iedereen fijne kerstdagen heeft gehad en dat iedereen alle vingers nog aan zijn handen heeft, ik in ieder geval wel (met Oud en Nieuw mag jehier zelf geen vuurwerk afsteken). Ook wil ik iedereen bedanken voor alle steun deze maand, heel erg bedankt!

Na alle feestdagen en vrije dagen is het weer zover, ik moet weer aan de bak. Verder met het belangrijkste doel van mijn reis, het afstuderen. Ondanks de vrije dagen moet ik eerlijk zeggen dat ik verre van uitgerust ben. Want wat heb je aan vrije dagen als je ze niet vol kan plannen met leuke dingen en een beetje reizen. En dat heb ik dus ook gedaan.

De tijd lijkt nu steeds sneller te gaan. Het is alweer 10 januari, dat betekent dat mijn stage over een minder dan een maand officieel afgelopen is. Ik ga dan ook met verschillende gevoelens de komende 2 maanden tegemoet.  Erg zenuwachtig voor het afstuderen, excited voor mijn reis door Australië en natuurlijk ook om mijn mama en tante na 5/6 maanden weer te zien, het gemis van iedereen thuis begint nu ook steeds meer te komen (vooral met de feestdagen) en ik heb ook erg veel zin om weer te kunnen turnen en turnles te kunnen geven aan de meiden. Maar ook de realisatie dat dit avontuur heel erg snel afgelopen is, dat ik mijn tweede “thuis” (zo mag ik het nu wel noemen denk ik) straks moet gaan missen en van iedereen hier afscheid zal moeten nemen, komt binnen. Ik probeer er nu zo min mogelijk bij stil te staan…

De maand december, druk en hectiek voor iedereen. Maar ook veel gezelligheid, familie en vrienden om je heen en lekker eten. Een vreemde maand dus voor mij omdat dit mijn eerste kerst en oud en nieuw was zonder mijn familie en vrienden. Ik kan jullie gelukkig wel vertellen dat ik hier erg goed opgevangen ben door mijn vrienden.

Dit zal dus een lange blog worden aangezien ik veel heb gedaan en veel heb meegemaakt. Kerstmis feestjes, bruiloft, nog meer feestjes en lekker eten en Kerstmis. Ook woon ik nu ergens anders door omstandigheden.

Maar zal dus even bij het begin beginnen.

Dinsdag 1 december
Secret Santa breakfast met mijn collega’s en andere werknemers op de afdeling. Eigenlijk gewoon lootjes trekken, wat natuurlijk wel erg gezellig is! Hier betekent het ook dat je een kans hebt om elkaar de gek aan te steken met cadeautjes. Eerst lekker ontbeten en toen was het cadeautjes tijd. Ik heb een boek gekregen dat een andere kijk geeft op de Australië, erg leuk! Dankjewel geheime kerstman.

Woensdag 2 december
Mijn lieve papa’s verjaardag. Wat had ik je zelf graag een knuffel willen geven! Natuurlijk moest ik hem wel een cadeautje sturen en die heeft hij dan ook gehad. Mama en Larissa trouwens ook voor alles wat ze voor me doen thuis! Wat heb ik jullie deze maand gemist!

Vrijdag 4 december
Gezellig met een aantal collega’s uiteten geweest bij Jack Ruby om daarna ‘classy’ een aantal drankjes te nuttigen op KW2 rooftop bar met een prachtig uitzicht over Adelaide. Het was weer een gezellig avond met lekker wijntjes (want bij een Australische avond uit hoort wijn of een ander soort alcohol)

Zaterdag 5 decemeber
Sinterklaas avond in Nederland, iets dat Australiërs niet echt kennen. De Nederlandse immigranten natuurlijk wel. Ik wist dat er in het Nederlandse winkeltje een sinterklaas festival georganiseerd  en dacht dat het wel leuk was om mijn Australische vrienden een beetje mee te nemen in de Nederlandse cultuur. De zwarte pieten en de sinterklaas waren natuurlijk niet zo mooi aangekleed als in Nederland. En wat voor een erg gek gezicht was, was zwarte pieten met een zonnebril, haha. Het was dan ook weer ontzettend warm en had ontzettend veel medelijden met deze mensen onder de schmink en in dikke lagen kleding. We hebben op het festival een paar uur doorgebracht en heb ik ze een beetje Nederlandse cultuur laten zien en natuurlijk proeven. De frikandellen, kaassoufflés en kroketten vielen erg in de smaak, samen met de pepernoten (chocolade- en truffelpepernoten waren natuurlijk het lekkerste). En toen moest ik rennen en me klaarmaken voor een bruiloft waar ik voor uitgenodigd was door Dalius.

De bruiloft was in 1 woord geweldig. Het was in de Barossa Valley en alleen al de weg er naar toe was prachtig. De receptie vond plaats op Chateau Tanunda, een wijngaard. Een geweldige plek met een geweldig uitzicht over de Barossa valley. Ik heb me deze dag erg goed kunnen vermaken (en dat is zacht uitgedrukt). Het bruidspaar zag er erg gelukkig en mooi uit en ze wisten ook hoe ze een feestje moesten geven. Het eten was heerlijk en er was wijn in overvloed. Je wijnglas werd steeds als je even niet keek aangevuld, het was net magie (of ik was te aangeschoten om het op te merken). We hebben heerlijk gedanst, gelachen,  gepraat en nieuwe mensen ontmoet. Er was ook nog een afterparty, waar we door wat mensen voor uitgenodigd waren. Eenmaal in de auto onderweg naar de afterparty (rond 2 uur) waren we allebei zo moe (en misschien dat de wijn er bij mij ook een aandeel in had, haha) dat we maar door zijn gereden naar huis en dat was maar goed ook want om 8 uur ging de wekker morgen alweer. De lange reis terug (door de bergen) was niet geheel comfortabel na een heftig nachtje feesten, maar dat terzijde.

Zondag 6 december
Om 8 uur wakker geworden met weinig slaap en een enorme kater. Snel me spullen pakken en klaarmaken voor de dagtrip naar de Green Hills met Adriana, Alex, Costi en Igor. Green Hills is een mini pretpark, waar ze vroeger veel geweest waren die dicht zou gaan. Daarom moesten ze er voor het laatst nog even een bezoekje aan brengen. In de auto nog geprobeerd om wat slaap te pakken, maar dat maakte me alleen beroerder. Na de lunch ging het gelukkig wat beter en was ik klaar om er een gezellig dag van te maken. En dat hebben we zeker gedaan. Van boogschieten tot waterfietsen, van tractor ritjes tot een doolhof doorkruizen met natuurlijk als hoogtepunt de waterglijbanen. We hebben een onwijs gezellige dag gehad wat we hebben afgesloten in Victor Harbor met een korte wandeling en lekkere pizza’s!

Dinsdag 15 december
Natuurlijk is 1 keer eten voor kerstmis niet genoeg voor Australiërs. Daarom zijn we weer met onze afdeling uit lunchen geweest (op de baas zijn kosten, hihi). Nog een paar potjes pool gespeeld, waar ik natuurlijk ontzettend goed in was, ahum en natuurlijk wijn/bier en andere drankjes. Een gezellig en lekker middagje.

Dinsdag 22 december
In de avond met de turngroep naar Bounce geweest.  Het springparadijs waar iedereen zich kan vermaken en waar wij ons als turners en turnsters natuurlijk helemaal thuis voelen. Overal trampolines en andere springtoestellen. Zelfde principe als in Nederland maar dan uitgebreider; je kunt hier Dodge bal spelen op de trampolines,  proberen te scoren  in 1 van de baskets m.b.v. een trampoline, muur lopen en etc. Nadat de tijd om was en we klaar waren met bouncen hebben we nog even wat gegeten in een klein cafeetje met wat mensen.

Donderdag 24 december
Kerstavond. Voor mijn gevoel was het helemaal nog geen kerst, de warmte was erg verwarrend. Ik had het gevoel dat het juni was met de 40 graden. Het idee van mijn kerst is toch echt kou, warme drankjes, sneeuw en etc. En niet strand, 40 graden en kerstmannen in een zwembroek. Nu was dit ook mijn eerste kerst zonder  familie/vrienden in Nederland, in een woord apart en een groot gemis.
Gelukkig was ik uitgenodigd door Adriana en Adriana’s familie om kerstavond met hun door te brengen en hier kreeg ik meer het gevoel van kerst. Hier mocht ik deelnemen aan een echt Pools kerstdiner en heb ik geproefd van de Poolse keuken. Wat trouwens echt heerlijk was. We hebben gezellig gepraat en daarna cadeautjes uitgepakt. Dankjewel voor de gezellige avond, het lekkere eten en de lieve cadeautjes!

Vrijdag 24 december
Eerste kerstdag, een erg drukke en stressvolle dag voor mij. Ik was uitgenodigd om eerste kerstdag door te brengen met Ethan en zijn familie. Ook moest  ik verhuizen naar een nieuwe omgeving, nieuwe woning, nieuwe kamer en nieuwe huisgenoten. Tijdstip was niet bepaald ideaal, maar goed het moest gebeuren. Voor de kerstlunch hebben Ethan en ik snel me spullen ingeladen in zijn auto en weg gereden naar mijn nieuwe plekje. Ik heb niet zo veel spullen hier in Aussie, dus dat scheelde enorm. Snel mijn spullen weer uitgepakt en klaargemaakt voor de kerstlunch. Samen met Ethan, zijn familie en vrienden hebben we een heerlijke dag gehad. Met lekker eten, cadeautjes en spelletjes spelen. Nog bedankt iedereen voor deze dag en Ethan nogmaals bedankt voor het super lieve cadeautje (Thank you Ethan)!

Zaterdag 25 december
Boxing Day, oftewel tweede kerstdag. Boxing Day, de dag dat iedereen met elkaar op de vuist gaat… Nee grapje, haha. Boxing Day is een feestdag dat traditioneel gevierd word na eerste Kerstdag. Vroeger kregen bedienden en handelaars op deze dag hun kerstcadeau van hun meesters, werkgevers of klanten, zoals wij het kennen, ons "kerstpakket". In deze tijd is het een dag waarop iedereen massaal gaat shoppen omdat er overal een enorme uitverkoop is. Een goed moment voor mij om de stad te vermijden. Natuurlijk door de drukte (het moet echt gekkenwerk zijn) maar ook omdat ik nu al geen idee heb hoe ik alles mee terug moet krijgen naar Nederland… Nu was ik door de ouders van Ethan uitgenodigd om Boxing day met hun door te brengen op het strand en ik quote: “You are invited and we don’t take no for a anwser”. Dus ik weet niet of dat echt onder een uitnodiging valt, haha. Natuurlijk wel erg lief! We gingen het strand op met de auto volgeladen met allerlei lekkers en een hele camping uitrusting. We hebben de hele middag kunnen uitrusten van de afgelopen dagen en natuurlijk gegeten en gedronken. Helaas moesten we het strand sneller dan verwacht verlaten omdat het al snel vloed werd.

De rest van de maand december komt nog, over mijn uitje naar de murray river, de camping trip in York Pernisula en Oud en Nieuw. Anders is het zo lang stuk dat je in 1 keer moet lezen (en ik moet schrijven). Ik zal de rest zo snel mogelijk erop zetten en schrijven.

Veel knuffels vanuit het verre Australië,
Tammie

1. Yvonne:
    10 januari 2016
    Zo ik het gelezen heb ben je wel actief ben erg trots op je wat je doet.
    Je ouders zullen blij zijn dat je weer terug bent en natuurlijk je zus niet te vergeten.
    Tamara nog veel mooie dagen daar en groetjes van ons allen
  2. Marcel:
    18 januari 2016
    Hoi Meid,

Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Nog veel plezier en tot binnenkort.

Groet,

Marcel